DISPUTA POR LA EDUCACION

Óptica  Ciudadana

DISPUTA POR LA EDUCACION

Por José Luis Hernández Jiménez

A Socorro Valdez Guerrero, por sus 35 años

de periodista aguerrida. Y por su premio.

Felicitemos a los profesores de la Coordinadora Nacional de Trabajadores de la Educación (CNTE) – una corriente sindical del Sindicato magisterial más grande de América latina, el SNTE - por hacer realidad su reforma educativa. ¡Aplausos!

Luego de varios años de realizar múltiples manifestaciones, tomas de edificios públicos, secuestros de servidores públicos, gritos, sombrerazos, quitando a sus alumnos cientos de horas clase y demás desfiguros y hazañas, como su alianza con el actual Presidente de la República, lograron, con el apoyo de la mayoría de los Diputados y Senadores, echar abajo “la mal llamada reforma educativa”, aprobada durante el régimen del Presidente Peña Nieto, por PRI, PAN, PRD, PMC, vía el “Pacto por México”, “por neoliberal”, para aprobar en su lugar, “la bien llamada contra reforma educativa” (creo que así se dice ahora).

La discusión de nuestros legisladores no tuvo chiste, pues el resultado estaba anunciado desde antes, primero por nuestro H Presidente, quien luego de reunirse con los dirigentes de la CNTE, informó de los compromisos adquiridos, anunciando incluso que “las plazas para los egresados de la Normales, están garantizadas”, y luego por el Coordinador de los diputados del Partido del Presidente, don Mario Delgado, quien ni tardo ni perezoso dijo que “Morena respaldará todos los acuerdos a los que llegó el Presidente con la CNTE”. ¿Y la oposición? Su “derecho al pataleo” quedó garantizado. Fue como un diálogo entre sordos, a la antigüita, como en la era priísta.  

(Para informarme y divertirme, miré y escuché los “debates” de nuestros HH legisladores, en el Canal de Congreso. Hubo muchos absurdos: Un opositor dijo que había que corregir que en la nueva ley se hablaba de “Contrato Colectivo de Trabajo” y debía decirse “Condiciones Generales de Trabajo”, pues los profes pertenecen al apartado B del artículo 123 constitucional; otro, un morenista, dijo que estaban dejando fuera a los 3 mil ATP (Asesores Técnicos Pedagógicos), que son una chuchas cuereras en eso de la educación; otra más pidió quedara explícito que para todo lo que se estaba aprobando, debían destinarse los recursos económicos necesarios o de nada servirían las nuevas leyes; Una mas dijo que no debía desaparecer el INIFED (Instituto Nacional de la Infraestructura Física Educativa), porque fue quien descubrió que las escuelas construidas por padres de familia, son las más dañadas con los sismos  y….¿Qué creen? Nada tomó en cuenta el nuevo Partido de Estado en las Cámaras).                  

Total que dichos profes se alzan como vencedores absolutos, en lo que podría denominarse, su disputa por la educación. Hasta quieren que el nombre de su organización quede plasmado con letras de oro en las Cámaras porque, dicen, su lucha es similar al Movimiento Estudiantil de 1968. ¿Será?

En todos estos años, sus batallas ganadas fueron varias:

Primero convencieron al Gobernador de Oaxaca, el priísta Heladio Ramírez, (o se convencieron mutuamente) de que los “incrustara” en la estructura de la “SEP” local, con prebendas económicas y toda la cosa; Después, pactaron con la “maestra” Elba Esther Gordillo, cierta autonomía de su sección sindical, la 22 (luego las de otras entidades ) con respecto a la directiva nacional del SNTE; Mas tarde, en el año 2012, lograron que otro Gobernador expriísta, pero llegado al cargo mediante la alianza PAN, PRD, PMC, Gabino Cué Monteagudo, hiciera oficial a nivel estatal, su Plan para la Transformación Educativa de Oaxaca (PTEO), redactado en gran parte por don Alfredo de la Rosa, también expriísta, y ayudante de don Marcelo Ebrard Casaubond.

Pero su PTEO fue “reprobado” por el Centro de Investigación de Estudios  Avanzados del Instituto Politécnico Nacional (CINVESTAV), ya que las Doctoras Antonia Candela, María de Ibarrola, Ruth Mercado y Elsie Rockwell, del Departamento de Investigación Educativa del mismo Centro, y de las mejores especialistas de nuestro país en el tema, no solo señalaron que dicho documento tenía graves fallas en su redacción y ortografía, sino en su parte curricular, por lo que dictaminaron una “valoración negativa”, porque “su enfoque es político, ideológico, comunitario, de democracia comunal, autogestionario y semireligioso”,  y recomendaron ni siquiera presentarlo a la SEP. Pero esos profes, montados en su macho, ni una coma corrigieron. En fin.

Su siguiente triunfo fue cuando el candidato a la Presidencia, don Peje, hizo suyo dicho PTEO, prometiendo que si votaban por él y ganaba la Presidencia de la República, ese sería el modelo para la educación en todo el país. Es decir, don AMLO y su P. Morena, con la aprobación de las leyes educativas secundarias – Ley General de Educación, Ley General del Sistema para la Carrera de las Maestras y los Maestros y Ley General del Centro de Mejora Continua de la Educación - solamente le están cumpliendo a los profes de la CNTE, lo prometido.

Dicho de otra manera, de la neoliberal, peñanietista y malévola “mal llamada reforma Educativa” del 2013, “no debe quedar coma sobre coma”, según órdenes del Coordinador de los diputados del P. Morena, don Mario Delgado (quien en 2013 votó a favor de la “mal llamada reforma educativa” y ahora votó a favor de la “bien llamada contra reforma educativa”, faltaba mas), ya que dicha maléfica reforma solo aspiraba a tres cosas, según contó a doña Carmen Aristegui, el especialista  don Gilberto Guevara Niebla, integrante del enterrado INEE: 1. Quitar ingerencia sobre el rumbo educativo del país al SNTE y a la CNTE, para devolver la rectoría de la educación al Estado Mexicano, poder otorgado por el Presidente Carlos Salinas de Gortari, a la Profa. Gordillo y huestes  que le acompañan y con ello a la CNTE. Situación refrendada en su momento por los gobiernos panistas; 2, Crear un Instituto de carácter autónomo de la SEP, el Instituto Nacional para la Evaluación Educativa, INEE, para evaluar objetivamente los  resultados educativos y 3, Aprobar Planes de Estudio que pongan énfasis en lograr la calidad de la educación y en la alta capacitación, orientadas ambas  a arribar en el mediano plazo, a estándares de primer mundo y, con ello, formar ciudadanos capaces e independientes.

“Eso fue un error”, dijo nuestro H. Presidente de la República. Y ordenó dar reversa. 

Hoy, según don Casimiro, un H Senador líder de los profes de la CNTE, tendremos una educación “antineoliberal, indigenista  e ideológica” (como en los tiempos del  viejo PRI). Ya que. Aquí van ¡Fanfarrias!

Además, hay el compromiso presidencial de que los profes egresados de las Normales públicas, la Universidad Pedagógica Nacional y los Centros de Actualización del Magisterio (quien sabe por qué no incluyó a los licenciados en Pedagogía de la UNAM  ni a los normalistas de escuelas particulares), tengan garantizada una plaza laboral. Esto está muy bien. Y estaría mejor si la misma garantía se da a los egresados de las carreras de Derecho, Ingeniería, Agronomía, Economía, Medicina, Psicología, Arquitectura, Filosofía, Ciencias Políticas, Odontología, Periodismo, Química, Física, etc., etc., etc. Digo, para ser parejos. Porque es común hallar montones de egresados de escuelas superiores, laborando “de lo que sea”, porque no hay empleos.

Aunque no queda claro cómo cumplirá don AMLO su promesa de garantizar plazas a todos esos egresados de carreras magisteriales, cuando cada año egresan 35 mil y solo hay lugar para 29 mil.          

Es que en los cinco años de su vigencia, la “mal llamada reforma educativa”, apenas había logrado diagnosticar que la Educación tiene deficiencias en la enseñanza de matemáticas, español y lectura y comprensión y, decían, se le estaba poniendo atención. Se notaban algunos resultados. Pero para saber si hay o no avances, se requiere al menos, una generación. Así ha sucedido en naciones poderosas, pues invirtieron en Educación.

A ver si con la “bien llamada contra reforma educativa” (de nuevo ¿así se dice?), recién aprobada, se puede revertir el triste papel de la Educación en México. Tengo mis dudas al respecto, ya que en el Presupuesto de Egresos de la Federación, pese a que los vencedores presumen que “las escuelas Normales ahora si tendrán prioridad”, aparece una disminución del 40 por ciento en el rubro Educación, y en particular en el apoyo a las Escuelas Normales, que son las encargadas de formar profesores (¿por qué les decimos “maestros”. Maestros son los que tienen ese grado. Aquellos son Profesores.

Si ya sé, digo a mis cuatro o cinco lectores (as), que los actuales legisladores y sus jefes políticos, han prometido en sus discursos que habrá una educación de excelencia, apoyo prioritario a la educación, y que por el bien de todos primero los estudiantes y… pero lo mismo se ha prometido cada seis años. Y cada seis años se vuelve a empezar.

Nuestro simpático H Presidente, feliz, feliz, feliz, hoy mismo ha dicho que con las nuevas leyes educativas “ya no habrá imposición del extranjero” (supongo que con ello se dará reversa a su política migratoria y a la firma del nuevo TLC. Supongo). Por cierto su felicidad contrasta con la opinión mayoritaria de la población: Encuestas recientes (Gea Isa) reflejan que el 70 por ciento de los mexicanos, no cree que durante la 4T mejorará la Educación.   

Y es que, comparada con la situación de la relación educación con lo laboral, en el planeta, seguimos estando no en la lona, sino abajo del ring.  Véase si no, citando los datos del investigador Arnulfo Gómez:

En Innovación, producto de la modernización, estamos en el lugar 56;

En Desarrollo Tecnológico, en el sitio 71;

En Educación Primaria y Salud – clave para la productividad y competitividad – estamos en el lugar 76;

En Educación Superior y Capacitación, en el sitio 80;

En Eficiencia del Mercado Laboral, en el lugar 105;        

O sea, estamos reprobados en todo.

¿Y nuestra clase política? Bien, gracias. Por lo pronto, en esta disputa por la educación, nuestros HH Diputados y Senadores, aprobaron casi sin chistar, las 3 nuevas leyes secundarias sobre Educación, propuestas por nuestro H Presidente sí, al estilo de antes. Me hubiera gustado que previo a sus deliberaciones, escucharan a expertos en el tema, como Jorge A. Villamil Rivas, Mauro Pérez Sosa, Marco Eduardo Murueta pero….Ya que. Resignación. 

Notitas: Una.- Que el pasado 22 de septiembre, Greta Thunerg, joven sueca de 16 años, dio un buen jalón de orejas a los gobiernos del planeta, durante la Cumbre del Clima en la ONU. “Estamos al inicio de una extinción masiva – dijo – y de lo único que podéis hablar es de dinero y de cuentos de hadas sobre un crecimiento económico eterno. ¡Cómo os atrevéis! Ustedes han robado mis sueños y mi infancia con sus palabras vacías”. Por cierto, el gobierno mexicano, en sus hechos, hace oídos sordos a dicho llamado. Dos.- Que el Financial Times, diario inglés, especialista en cuestiones económicas, volvió a advertir que la economía mexicana va mal. Tres.- Que como buen fan de don Mahatma Gandhi, siempre he estado y seguiré estando contra todo tipo de violencia, venga de donde venga, pero creo que los jóvenes que se fueron a la guerrilla en los años 60´s y 70´s, aunque estaban equivocados en sus tácticas de lucha, fueron muy valientes al decidir enfrentarse al Estado mexicano de aquel tiempo, que era más autoritario que el actual. Cuatro.- Que si el único indicador de bienestar de la población fuera la inseguridad pública, habría varios gobiernos estatales fallidos: Morelos, Guanajuato, Tamaulipas, Baja California, CDMX, Guerrero, Michoacán, Sonora,…. Cinco.- Que en la investigación del grave asunto de los 43 estudiantes normalistas desaparecidos hace 5 años en Iguala, Guerrero, vamos para atrás: las nuevas autoridades  dicen que van a volver a empezar la investigación. Por lo pronto, ya están libres 77 de los participantes confesos de la citada desaparición. Seis.- Que  sigo insistiendo: hay que hacer ejercicio diario, porque primero está la salud.        

México, CdMx, a 26 de septiembre  del 2019

Email: hernandez-jimenez2012@hotmail.com

Citizen Optics

DISPUTE FOR EDUCATION

By José Luis Hernández Jiménez

To Socorro Valdez Guerrero, for his 35 years

of a seasoned journalist. And for his prize.

Let us congratulate the professors of the National Coordinator of Education Workers (CNTE) - a trade union current of the largest teacher union in Latin America, the SNTE - for making their educational reform a reality. Applause!

After several years of carrying out multiple demonstrations, shots of public buildings, kidnappings of public servants, shouts, hats, taking away their students hundreds of class hours and other disfigures and exploits, as their alliance with the current President of the Republic, they achieved, with the support of the majority of Deputies and Senators, to break down the “badly called educational reform”, approved during the regime of President Peña Nieto, by PRI, PAN, PRD, PMC, via the “Pact for Mexico”, “by neoliberal ”, to approve instead,“ the well-called against educational reform ”(I think it is said so now).

The discussion of our legislators had no joke, because the result was announced before, first by our H President, who after meeting with the leaders of the CNTE, informed of the commitments acquired, even announcing that “the places for graduates of the Normales are guaranteed ”, and then by the Coordinator of the deputies of the President's Party, Mr. Mario Delgado, who neither slow nor lazy said that“ Morena will support all the agreements reached by the President with the CNTE ”. And the opposition? His "right to kick" was guaranteed. It was like a dialogue between the deaf, the old one, as in the PRI era.

(To inform me and have fun, I watched and listened to the “debates” of our HH legislators, in the Congress Channel. There were many absurdities: An opponent said that it was necessary to correct that in the new law there was talk of “Collective Work Contract” and "General Working Conditions" should be said, since the professors belong to section B of article 123 of the Constitution, another, a morenista, said that they were leaving out the 3 thousand ATP (Pedagogical Technical Advisors), who are a good luck in that education; another one asked for it to be explicit that for all that was being approved, the necessary economic resources should be allocated or the new laws would be useless; one more said that the INIFED (National Institute of Physical Physical Education Infrastructure) should not disappear, because it was he who discovered that schools built by parents are the most damaged by the earthquakes and ... What do they think? Nothing took into account the new Party of State in the Chambers).

Total that these professors rise as absolute winners, in what could be called, their dispute over education. They even want the name of their organization to be shaped with gold letters in the Chambers because, they say, their struggle is similar to the 1968 Student Movement. Will it be?

In all these years, his battles won were several:

First they convinced the Governor of Oaxaca, the PRI Heladio Ramírez, (or mutually convinced each other) that he "embedded" them in the structure of the local "SEP", with economic benefits and the whole thing; Then, they agreed with the “teacher” Elba Esther Gordillo, a certain autonomy of her trade union section, the 22 (then those of other entities) with respect to the national directive of the SNTE; Later, in 2012, they managed to get another squeeze Governor, but came to office through the PAN, PRD, PMC, Gabino Cué Monteagudo alliance, made a statewide official, his Plan for the Educational Transformation of Oaxaca (PTEO), drafted in large part by Don Alfredo de la Rosa, also an expriist, and assistant to Mr. Marcelo Ebrard Casaubond.

But its PTEO was “failed” by the Center for Research of Advanced Studies of the National Polytechnic Institute (CINVESTAV), since Doctors Antonia Candela, María de Ibarrola, Ruth Mercado and Elsie Rockwell, of the Department of Educational Research of the same Center, and of the best specialists in our country on the subject, not only said that this document had serious flaws in its writing and spelling, but in its curricular part, so they ruled a "negative assessment", because "its approach is political, ideological , community, of communal democracy, self-management and semi-religious ”, and recommended not even submit it to the SEP. But those professors, mounted on their male, not a comma corrected. Anyway.

His next triumph was when the presidential candidate, Don Peje, endorsed said PTEO, promising that if they voted for him and won the Presidency of the Republic, that would be the model for education throughout the country. That is, Mr. AMLO and his P. Morena, with the approval of secondary education laws - General Law of Education, General Law of the System for the Career of Teachers and Teachers and General Law of the Center for Continuous Improvement of Education - they are only fulfilling the professors of the CNTE, as promised.

In other words, of the neoliberal, peñanietista and malevolent "badly called Educational Reform" of 2013, "there must be no coma over a coma", according to orders of the Coordinator of the deputies of Father Morena, Don Mario Delgado (who in 2013 voted in favor of the “badly called educational reform” and now voted in favor of the “well-called against educational reform”, there was more), since this evil reform only aspired to three things, according to Mrs. Carmen Aristegui, the specialist Don Gilberto Guevara Niebla, member of the buried INEE: 1. Remove interference on the educational direction of the country to the SNTE and the CNTE, to return the rectory of education to the Mexican State, power granted by President Carlos Salinas de Gortari, to the Profa. Gordillo and guests who accompany him and with it to the CNTE. Situation endorsed at the time by the PAN governments; 2, Create an Institute of autonomous nature of the SEP, the National Institute for Educational Evaluation, INEE, to objectively evaluate educational results and 3, Approve Study Plans that emphasize the quality of education and high training , both oriented to arrive in the medium term, to first world standards and, thereby, to train capable and independent citizens.

"That was a mistake," said our H. President of the Republic. And ordered reverse.

Today, according to Don Casimiro, an H Senator leader of the professors of the CNTE, we will have an “anti-neo-liberal, indigenous and ideological” education (as in the days of the old PRI). As. Here they go Fanfare!

In addition, there is the presidential commitment that professors graduated from Public Standards, the National Pedagogical University and the Teaching Update Centers (who knows why they did not include graduates in Pedagogy from UNAM or normalists from private schools) , have a guaranteed place of work. This is very nice. And it would be better if the same guarantee is given to graduates of the careers of Law, Engineering, Agronomy, Economics, Medicine, Psychology, Architecture, Philosophy, Political Science, Dentistry, Journalism, Chemistry, Physics, etc., etc., etc. . I mean, to be even. Because it is common to find lots of graduates of higher schools, working "whatever", because there are no jobs.

Although it is not clear how Don AMLO will fulfill his promise to guarantee places to all those graduates of teaching careers, when 35 thousand graduate each year and there is only room for 29 thousand.

It is that in the five years of its validity, the “badly called educational reform”, had barely been able to diagnose that Education has deficiencies in the teaching of mathematics, Spanish and reading and comprehension and, they said, it was being paid attention. Some results were noticeable. But to know whether or not there is progress, at least one generation is required. This has happened in powerful nations, because they invested in Education.

Let's see if with the “well-called against educational reform” (again, so it is said?), Recently approved, the sad role of Education in Mexico can be reversed. I have my doubts about this, since in the Federation Expenditure Budget, despite the fact that the winners presume that “the Normal schools will now have priority”, there is a 40 percent decrease in the Education category, and in particular in the support to the Normal Schools, which are responsible for training teachers (why do we call them “teachers.” Teachers are those who have that degree. Those are Teachers.

If I know, I tell my four or five readers, that the current legislators and their political leaders, have promised in their speeches that there will be an education of excellence, priority support for education, and that for the good of all first the students and ... but the same has been promised every six years. And every six years it starts again.

Our friendly H President, happy, happy, happy, today has said that with the new educational laws "there will be no imposition of foreigners" (I suppose that this will reverse their immigration policy and the signing of the new FTA. I guess) . By the way your happiness contrasts with the majority opinion of the population: Recent surveys (Gea Isa) reflect that 70 percent of Mexicans do not believe that during 4T Education will improve.

And, compared to the situation of the relationship between education and work, on the planet, we are still not on the canvas, but below the ring. See if not, citing the data of the researcher Arnulfo Gómez:

In Innovation, product of modernization, we are in the 56th place;

In Technological Development, on site 71;

In Primary Education and Health - key to productivity and competitiveness - we are in 76th place;

In Higher Education and Training, on site 80;

In Labor Market Efficiency, in place 105;

That is, we are disapproved in everything.

And our political class? Well thanks. For the time being, in this dispute over education, our HH Deputies and Senators, passed almost without gossip, the 3 new secondary laws on Education, proposed by our H President yes, in the style of before. I would have liked that prior to their deliberations, they would listen to experts on the subject, such as Jorge A. Villamil Rivas, Mauro Pérez Sosa, Marco Eduardo Murueta but…. Resignation.

Notitas: Una.- That on September 22, Greta Thunerg, a 16-year-old Swedish woman, gave a good pull to the governments of the planet, during the UN Climate Summit. “We are at the beginning of a mass extinction - he said - and the only thing you can talk about is money and fairy tales about eternal economic growth. How dare you! You have stolen my dreams and my childhood with your empty words. ” By the way, the Mexican government, in its deeds, turns a deaf ear to that call. Two.- That the Financial Times, an English newspaper, specialist in economic matters, once again warned that the Mexican economy is going badly. Three.- That as a good fan of Don Mahatma Gandhi, I have always been and will continue to be against all kinds of violence, wherever I come from, but I think that the young people who went to the guerrillas in the 60's and 70's, Although they were wrong in their fighting tactics, they were very brave in deciding to face the Mexican State of that time, which was more authoritarian than the current one. Four.- That if the only indicator of the population's welfare was public insecurity, there would be several failed state governments: Morelos, Guanajuato, Tamaulipas, Baja California, CDMX, Guerrero, Michoacán, Sonora, ... Five.- That in the investigation of the serious matter of the 43 normalist students disappeared 5 years ago in Iguala, Guerrero, we are going backwards: the new authorities say that they will start the investigation again. For now, 77 of the confessed participants of the aforementioned disappearance are now free. Six.- I keep insisting: you have to exercise daily, because first is health.

Mexico, CdMx, as of September 26, 2019

email: hernandez-jimenez2012@hotmail.com

 

 

 

 

 

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